måndag 25 februari 2013

Sjukvård som hämnd

”Kvinnor beskriver gynstolen som hög, kall, ostadig och utelämnande (sic).” Det konstaterar man bland annat på Hälsoteknik Halmstads sajt. Därför har man tillsammans med Vinnova tagit fram den så kallade androstolen, som beskrivs som en gynekologstol för män.

Som alla förstår är den traditionella gynekologstolens utformning ett resultat av patriarkatets illasinnade tankesmedjor. Visserligen skyller man på att stolen ser ut som den gör av medicinska skäl men det krävs inte många poäng i genusvetenskap för att se bortom sådana falska argument. Men nu är hämndens timme slagen; androstolen präglas av ”hårda, kalla och perforerade ytor”, den är tippningsbar och ”positionen utelämnande (sic)”.
Inte nog med detta. Till androstolen hör en väl synlig pappersrulle eftersom motsvarande rulle på en traditionell gynekologstol ”upplevs förmedla ord som ’smutsigt’ och ’ovärdigt’”. (Personligen vill jag dock invända att jag skulle känna mig mer smutsig och ovärdig utan en toarulle i vissa privata situationer.)
Som lök på laxen har handtagens storlek gjorts mindre än vad som passar en medelstor man.
Dock tycker jag att man kunde utvecklat idén ännu något mer när man ändå var i farten. Varför inte några vassa spikar där knäna vilar, möjlighet till elektrifiering i spannet 20-110 volt och en kamera ansluten till Internet?
Hälsoteknik Halmstad tycks höra till högskolan i samma stad och Vinnova är en statlig myndighet. Jag vill bara påpeka detta så att alla eventuella läsare av detta blogginlägg verkligen kan känna sig delaktiga i utvecklingen.
Nota bene: androstolen är en konceptuell produkt, vilket torde innebära att den åtminstone inte omgående är aktuell för masstillverkning i tomtefabriken. Men det kommer nog.
För att avsluta mindre ironiskt – jag är medveten om att en gynekologundersökning inte är en behaglig upplevelse. Men det är inte heller en prostataundersökning, inte ens utan en tippbar stol. Se t ex Juggens blogginlägg.
Länkat till androstolen: http://www.hh.se/6/559.html och www.androstolen.se.

21 kommentarer:

  1. Det måste väl ändå vara ett skämt!?
    För det kan väl inte vara så IQ- befriat att man hellre försämrar för andra än att förbättra för sig själv?

    Mitt sexåriga barn hade begripit att om problemet är gynstolen, så är det väl gärna den som är problemet som behöver lösas, inte att ta fram ytterligare problem åt andra.......

    Bra förslag på tänkbara länder att flytta till?
    /Senior

    SvaraRadera
  2. För egen del har jag aldrig varit delaktig i vare sig konstruktion eller tillverkning av gynstolar. Jag kan med säkerhet också påstå att mina manliga förfäder två generationer tillbaka inte heller haft något med det att göra. Ej heller har jag någonsin, så väl nu mitt minne tjänar mig, diskuterat gynstolar med min far, farfar eller morfar. Men det hjälper troligen föga nu när hämnden ska utkrävas.
    Tre frågor uppstår för mig:
    1. Om det föreligger ett behov av en dylik stol: Borde det inte i konsekevens med diverse könsmystiska föreställningar vara män som utformar stolar för manliga behov?
    2. Eftersom hela hjärntrusten bakom The Androchair tycks bestå av kvinnor: Borde inte dessa kvinnor i enlighet med resonemanget ovan ägna sig åt att formge en från patriarkala förtryckarmekanismer befriad gynstol i stället?
    3. Är inte detta ett skämt i stil med Feministisk logistik?
    Jag har länge för egen del haft den uppfattningen att små perifera högskolor är av ondo om man är angelägen om att upprätthålla en hög akademisk kvalitet. Detta, om något, visar väl att jag har rätt. Ska samhälleliga resurser verkligen läggas på hämndfantasier för personer som verkar ha svårt att bli vuxna?
    Leif

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ska samhälleliga resurser verkligen läggas på hämndfantasier för personer som verkar ha svårt att bli vuxna?

      Självklart, det är ju en definition på svensk feminism!

      /Hjalmar

      Radera
  3. Jag förstår om konstruktören skulle vilja konstruera en mer behaglig gynstol för att minska kvinnors obehagskänslor. Men att ge skattepengar (från Vinnova) till det här tokiga projektet, det är ju bara för mycket.

    Urologbesök är inte alltid heller så kul, även utan androstol, men vad ska man göra? Ibland krävs det att man går till gyn/urolog för att det inte ska bli värre.

    Undrar om Vinnova även vill sponsra konstruktionen av en omskärelsekniv fast med rosa handtag?

    SvaraRadera
  4. Men för h-e, detta är väl ändå ett skämt? Känns som ngt konceptuellt upptåg för att se hur folk reagerar, dvs såsom jag gör nu.

    SvaraRadera
  5. Konceptuellt är det nog, som sagt, men inget skämt tror jag. Eftersom en högskola är inblandad skulle de ju i så fall så att säga driva med sig själva och det är nog inte genusfolkets bästa gren.

    Grejen är väl att visa att manliga erfarenheter ligger bakom produktutvecklingen av gynekologstolen. Men som flera av kommentarerna ovan redan påpekat - bättre vore väl att lägga pengarna på att vidareutveckla gynekologstolen än att leka bort pengarna?

    Men det är förstås svårare.

    SvaraRadera
  6. Man får reda på mycket stolligheter när man prenumererar på genuslistan...

    Jag försökte leta reda på information om vilka det är som designar gynekologstolar, om det finns någon sanning bakom att det är män, men det var inte så enkelt att googla fram.

    Hur det än ligger till är ställer jag mig väldigt oförstående till projektet. Om det nu är män som designat gynekologstolarna så lär de väl knappast ha gjort dom på det sättet för att göra det obehagligt för kvinnor? Vilken annan medicinsk utrustning designas för att vara "trevlig" kontra effektiv? Jag antar att man utgår från vad produkten ska användas till, och designar något som underlättar arbetet för läkaren så mycket som möjligt. Om gynekologstolen nu är så obehaglig så är det väl ingenting som förhindrar någon att göra en bättre version? Vore inte det lite smartare och mer välspenderade skattepengar än att medvetet göra en dålig version för män?

    SvaraRadera
  7. Jamen självklart är det patriarkatets och vi onda karlars fel att en gynstol ser ut som den gör. Never mind att nästan alla barnmorskor är kvinnor, gynekologer också ofta är kvinnor och att landstingens chefer domineras av kvinnor. En värld av och för kvinnor, där kvinnor har makten att ändra. Klart de inte själva har ett ansvar att ta fram en bättre gynstol som fler kvinnor skulle föredra. Självklart är lösningen att göra en obekväm stol för de dumma männen så de förstår hur illa det är att vara kvinna i en manlig värld. Så orättvist att de inte ens behöver ta av sig byxorna. För det ska de så klart straffas.

    Varför lösa problemet när man kan spendera sin tid med lite man-bashing och vara offer för livets orättvisor?

    SvaraRadera
  8. Så man lägger ned tid och energi på att skapa någonting riktigt dåligt?
    Tack och lov att det finns skattepengar att tillgå.

    Vinnova säger att de: "Stärker Sveriges innovationskraft för hållbar tillväxt och samhällsnytta"

    Ges den här typen bidrag nu på samma premisser som kulturbidrag?

    Joseph Caux:
    Jo, det är alltid lättare att kritisera.

    SvaraRadera
  9. Så bara för att klargöra, androstolen är alltså inte ditt eget satirsiska påhitt, utan en verklige idé (låt vara utan verklig avsikt att tillverkas) som utvecklats med skattepengar?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här gången är jag helt oskyldig (så oskyldig man nu kan vara som man i Sverige 2013).

      Radera
  10. Jag trodde heller inte att det kunde vara sant - men hemsidan talar sitt tydliga språk. Det är på riktigt. Man går omkring i ett ständigt tillstånd av häpnad.

    Fantastiskt att du hittade detta!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, så fullständigt sanslöst - och ändå helt normalt i den Feministiska Folkrepubliken Sverige år 2013. Eller ska vi säga år 77 efter Solanas födelse?

      /Hjalmar

      Radera
  11. Jag blev sådär riktigt förbannad (som vanligt folk bara kan bli av fotboll, har jag hört.)

    Tack för att ni står ut med att uppmärksamma vansinnet.

    SvaraRadera
  12. Blir inte konsekvensen av detta ännu ett sätt att idiotförklara kvinnor som usla konstruktörer och marknadsförare.

    SvaraRadera
  13. Jag har en manlig bekant som för en tid sedan var in på en omfattande undersökning av de nedre regionerna vad tror ni han fick lägga sig i jo en vanlig traditionell gynstol helt enkelt för den konstuktionen gör det lätt för läkaren att komma åt och se ordentligt. //Susanna Svensson

    Ps ni tänker väl på killar att även ni för känna igenom era tuttar ibland ca 2% av bröstcancerfallen drabbar män. Hur undersöks då dessa män jo med samma variant av tuttpress som vi kvinnor undersöks med

    SvaraRadera
  14. Tragiskt, grundproblemet de beskriver är att män i för hög grad designar gynstolar och när då ett gäng kvinnor får pengar till innovationsverksamhet på området så konstruerar de ett aprilskämt istället för att ta chansen att göra den perfekta gynstolen.

    Slöseri med tid och pengar och de stora förlorarna är kvinnorna själva som missade chansen att förbättra den situation de finner dålig.

    SvaraRadera
  15. http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5466022

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, Maria! Jag har kommenterat där nu men hade inte hittat SR:s grej utan din hjälp.

      Radera
  16. LOL... det var verkligen en kul artikel.

    Per Hagman

    SvaraRadera
  17. Hur vet man att det är män som designat alla gynstolar? Brukar inte barnmorskor använda den också? Dessutom är väl snart majoriteten av läkarna kvinnor?
    * Någon som vet HUR STORT anslaget från Vinnova var? *

    SVINNOVA - för kvittblivning av överflödiga pengar

    SvaraRadera